Februar 2017

”THE CLASSROOM CHEF”

– Sharpen your lessons. Season your classes. Make Math Meaningful

Af John Stevens & Matt Vavdrey

Du kan købe bogen her

I et let sprog fører forfatterne os gennem elementer i den gode undervisning. Hvad kendetegner god undervisning? Hvornår møder vi undervisning, hvor vores elever er optaget af læring, engageret og involveret, og flytter sig i det læringsudbytte som vi ønsker?

Bogen er skrevet som en analogi, hvor der drages paraller mellem undervisning og det gode måltid; mellem kokken og underviseren. Det gør bogen praksisnær med et sprogligt og forståelsesmæssigt tvist, der får læseren til at se undervisning i et nyt lys.

Stevens og Vavdrey er selv lærere, og som nyuddannede lærere har de gjort sig mange refleksioner over de udfordringer og oplevelser, de har haft som lærere. De beskriver deres rejse som nyuddannede lærere i anlogiens fortælling, hvor de gik fra at servere færdiglavet og usund fast-food til at værne om gode ingredienser, effektiv forberedelse og høj kvalitet.

De pointerer samtidig, at en god kok laver fejl. Nogle gange bager ovnen anderledes, krydderierne smager specielt, dejen føles underlig osv. Derfor må vi lave justeringer og udvikle vores køkken gennem refleksioner over fejlene.

Som undervisere oplever Stevens og Vavdrey, at deres undervisning i dag er bedre, end den var i går, og at der fortsat er mulighed for at forberede undervisningen fra i dag til i morgen.

Således ønsker forfatterne at understrege, at udvikling af underivsningspraksis er en kontinuerlig proces, der aldrig slutter, men at det lige præcis er det, der ifølge forfatterne, gør det spændende og interesant at være lærer.

Som undertitlen angiver, er bogen skrevet af matematiklærere og har matematik som omdrejningspunkt, men som forfatterne selv pointerer, så er bogen til alle lærere, på alle alderstrin. Det er nemt at se sig selv som underviser i bogens indhold, fordi bogen har mange små citater undervejs, masser af undervisningseksempler med konkret undervisningsindhold, referencer til app’s, netsider m.m. Dertil inddrager forfatterne ofte sig selv med egne erfaringer og refleksioner. Ikke mindst gør de mange mini-opskrifter rundt omkring i bogen, den appetitlig og letfordøjelig. F.eks.

Opskrift for: En time jeg ikke må gå glip af

Ingredienser:

– En fængende opstart

– 24 elever, der alle ved, at de er respekteret

– 1 lærer, der er risikovillig

– 2/3 af lektionen, hvor eleverne er aktiv involveret

– High-fives

Sådan gør du:

– Mix læreren, den fængende opstart og eleverne i de første 6 min.

– Når eleverne er engageret, spred da varieret aktivitet og interaktion hen over resten af timen

– Afslut med at smage til med high fives

Bogen er bygget kronologisk op over elementerne fra måltidet: planlægning, indkøb, opskrift, borddækning, velkomst, tilberedning og servering af aperitif, forret, hovedret, tilbehør, dessert og afslutningsvis the bill og kokkeanmeldelsen.

God undervisning skal ifølge bogens forfattere handle om de ovenstående elementer. Særligt interessant er det, når bogen folder elementerne aperitif, the bill og kokkeanmeldelsen ud. Tre elementer, der kan tilføje det danske skolevæsen inspiration og værktøjer.

Bogen er relevant for alle, der har lyst til at sætte gang i nye overvejelser omkring god undervisning, og som har mod på at lade sig inspirere til at prøve nye elementer i egen praksis.

På hjemmesiden Cult of Pedagogy har Jennifer Gonzalez lavet et interview med de to forfattere, hvor de på 52 min. fortæller om bogen. Denne podcast kan være en god intro til at læse bogen: http://www.cultofpedagogy.com/classroom-chef/

Månedens bog - Kompetencehuset Heckmann Februar