Referencer
På siden ses et lille udsnit af vores kunder.
På siden ses et lille udsnit af vores kunder.
“Det er de bedste penge, jeg nogensinde har brugt”
“200 pædagoger og pædagogmedhjælpere fra Slagelse Kommunes skoler har deltaget i det specialsyede forløb i klasse- og læringsledelse. Gennem de 5 kursusdage, der har strakt sig over 4-5 måneder har deltagerne fået både begreber og praktiske værktøjer, der støtter dem i deres nye rolle som undervisere i skolen. Forløbet har til fulde levet op til vores ønsker og imødekommet pædagogernes og skolernes behov. Kompetencehuset har leveret et forløb af meget høj kvalitet, hvor indhold og form har gået hånd i hånd, idet undervisningen har været eksemplarisk i forhold til klasse- og læringsledelse.”
“Jeg bliver nødt til at skrive til dig og give dig en feedback på dit kursusforløb på Ll. Næstved Skole i går den 3. august.
Det var et super inspirerende kursus, det er meget længe siden, for ikke at sige aldrig, jeg har fået så meget ud af et kursus.
Du er meget tilstede og levende i din fremtoning, det var meget konkret med masser af gode og brugbare eksempler. Der ud over er jeg glad for, at du ikke lige skulle have en skriftlig feedback, men tværtimod lagde det op til os at reflektere over dagen og tage én ting med os. Jeg tog flere ting med mig, som jeg helt sikkert vil bruge i min dagligdag.
Jeg skal helt sikkert ind og finde bøger og materialer på hjemmesiden.
Tak for en rigtig god og inspirerende dag, Lene.”
“I mine 32 år er jeg ikke blevet præsenteret for noget, som jeg har følt værende så brugbart og relevant som det
klasseledelsesprojekt.”
I Varde kommune er der afholdt oplæg for alle ledere samt kurser for alle lærere dels i 2013 og dels i 2014. Udover dette har flere skoler valgt at gå videre med forløb på egen skole. Her er fokus på pædagogisk ledelse, læringsmålstyret undervisning, implementering af den digitale læringsplatform mm.
“…forløbet har givet ledelsesteamet nye værktøjer til at planlægge og gennemføre observation af undervisning (…) og har derudover være med til at styrke vores fællessprog om observationspraksis og udvikling af professionelle læringsfællesskaber”.
– Morten Møller Jensen, Skoleleder Blåbjerg Skole
Forløb om Klasseledelse på alle kommunens 8 skoler samt 1 specialskole. Alle forløb blev afholdt på den enkelte skole, og forløbet bestod af 5 kurser, arbejde med egen praksis, teamvejledninger, observation og feedback af alle lærere med fokus på udvikling af praksis. Kommunen har udarbejdet en rapport, hvor der er samlet op på resultaterne. Rapporten viser, at alle skoler har rykket sig mht. udvikling af egen praksis, og at det pædagogiske personale oplevede at have fået konkrete redskaber til deres praksis. Her citeres en af lærerne, som også fremgår i rapporten:
”I mine 32 år på Frydenhøjskolen er jeg ikke blevet præsenteret for noget, som jeg har følt værende så brugbart og relevant som det klasseledelsesprojekt”
– Citat fra kommunes klasseledelsesrapport
Forløb om Synlig læring for alle kommunens 8 grundskoler og deres samlede specialskole + 10. Klasse. Forløbet foregik på den enkelte skole og vekslede mellem kurser og teamvejledninger. Der blev løbende afholdt ledermøder, samt møder med skolernes vejledere, således at disse blev bedst muligt kvalificeret til at kunne fortsætte processen lokalt på skolerne. Alle vejledere blev observeret og fik løbende sparring og feedback på egen praksis, samt observationens metodik.
Forløb om Synlig læring i praksis.
Der er blevet afholdt kursus om årsplaner i 2014. Herefter ønskede skolen et længere forløb med fokus på Synlig læring i praksis. Forløbet består af kurser, teamvejledninger samt observation og feedback af alle lærere og pædagoger. Der arbejdes med hele skolen og forløbet kobles til det kommunale projekt omkring ”Visible Learning”. Ydermere har der været forløb med fokus på at implementere den digitale læringsplatform.
Forløb om Læringsledelse. Der er blevet afholdt kurser og lavet teamvejledninger bl.a. med fokus på den gode time, læringsmål, vurdering m.m., herunder et særligt oplæg for forældre til elever på skolen. I 2015 arbejder skolen med taksonomier, og der vejledes i at udarbejde årstaksonomier til dansk, matematik og på det sociale område.
”På Søndersøskolen har vi deltaget i et kompetenceudviklingsforløb henover 2 år faciliteret af Kompetencehuset omkring læringsledelse. Forløbet har været meget lærerigt og inspirerende på flere områder. Særligt er vi blevet klogere på, hvorledes den seneste forskning indenfor læring kan konkretiseres til praktiske værktøjer, som vores pædagogiske personale med det samme kan benytte i hverdagen.”
− Kirsten Boel, Skoleleder Søndersøskolen i Værløse
Forløb om Synlig læring. Der er blevet afholdt kurser, lavet teamvejledninger og alle lærere er blevet observeret og har fået feedback på egen praksis. Ydermere har skolen arbejdet med at udvikle dels faglærerens, vejlederens og mentorens rolle. I 2015 arbejdes videre med en yderligere kvalificering af lærernes undervisning og udvikling af fælles sprog.
“Det er de bedste penge, jeg nogensinde har brugt”
− Brian Jørgensen, Skoleleder Tre Falke Skolen
Forløb om læringsledelse. Forløbet bestod både af kurser og vejledninger.
”Hørsholm Skole havde fornøjelsen af et tæt samarbejde med Lene Heckmann gennem 2 hele skoleår, hvilket har gjort os særdeles godt rustet til at tackle skolereformen som læringsreform. Lene Heckmann arbejdede med alle lærere og pædagoger – og i lange forløb med de enkelte afdelinger, som arbejdede aktivt i mellem møderne med klasseledelse, måltaksonomi etc. Lenes gennemslagskraft, dygtighed og smittende entusiasme fik fra begyndelsen fat i alle – og de to år har sat dybe, positive spor – og gjort at hele skolen trækker i samme retning. I dag citeres Lene ofte – og vi er blevet klogere ved at arbejde konkret med områder, der ofte kan virke uoverskuelige. Vi ser frem til at kunne genoptage samarbejdet!”
– Per Høxbroe, Skoleleder Hørsholm skole
Forløb om “Læringsledelse”. Her afholdes kurser, laves teamvejledninger og der foretages observation og gives feedback til alle.
Der arbejdes med den gode time, tydelige mål, evaluering og feedback.
Forløbet kobles til skolens anvendelse af den digitale læringsplatform.
Der er blevet afholdt flere kurser herunder om Klasseledelse og Den gode time. I 2015 og i 2017 afholdes et forløb for skolens vejledere. Vejlederne observeres og trænes i observation som metodik.
Forløb over 2 skoleår. Her er dels fokus på at kvalificere den enkelte medarbejders arbejde med den gode time, og alle er blevet observeret 2 gange og har fået feedback i teams.
Derudover er der fokus på arbejdet med taksonomier, og der arbejdes specifikt med SOLO-taksonomien.
Forløbet er bygget op af fem undervisningsgange som afholdes for hver af skolens tre afdelinger. Undervisningsgangene giver ny viden og inspiration, og der arbejdes med en konkret opgave i de fire mellemliggende perioder. Der rettes fokus på udvikling af praksis i teamet. Alle skal bl.a. lave en videooptagelse af en undervisningssekvens, som der laves en teamanalyse over.
”Vi ønskede et øget fokus på fagligheden og et generelt kompetenceløft for hele personalegruppen. Allerede efter vores første møde med Lene Heckmann fornemmede vi med det samme en god kemi, og der gik ikke længe, før vi havde indgået en aftale om et langsigtet samarbejde. Siden da har vi gennemført flere forløb, hvor synlig læring, tydelig mål, måltaksonomier, evaluering og feedback har været overskrifterne. Formen har altid været praksisnær med god kontinuitet mellem kurser og vejledninger. Vi har fået skabt en rød tråd imellem skolens undervisningsplaner, årsplaner, digitale elevplaner og vores skoleudtalelser. Samarbejdet har nu stået på i et år og fra dag et, er vi blevet mødt med stor professionalisme, god energi, men også med ydmyghed for Skolen Ved Sorte Hests værdier og målgruppe. Det er tydeligt, at vi som skole har gennemgået en stor udvikling, vi har fået et fælles sprog og vores faglige profil er blevet skærpet, hvilket også er blevet dokumenteret i vores seneste tilsynsrapport fra Københavns Kommune. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde mange år frem.”
– Daniel Sørensen, Faglig leder Skolen Ved Sorte Hest.
Forløb om Læringsledelse. Der blevet afholdt kurser for alle skolens lærere. Og der henover 3 år også lavet forløb med udvalgte lærere fra skolerne, hvor der er afholdt kurser og lavet vejledninger med fokus på udvikling af egen praksis. I 2015 har 2 skoler valgt ydereliger at lave forløb på egen skole.
Der er blevet afholdt kursus for alle lærere om Klasseledelse samt for en gruppe af lærerene også om Den gode time. Derudover er der arrangeret skolebesøg for Øren skole, som bl.a. var på besøg på Søndersøskolen i Furesø kommune. I 2015 til 2016 laves flere kurser herunder om Vurdering FOR læring og Cooperative Learning.
Avedøregårdsvej 74
2650 Hvidovre
Tlf.: +45 28 94 79 44
CVR: 37 83 81 95
Email: admin@kompetencehusetheckmann.dk
Find os på Google Maps
– Lene Heckmann, Indehaver af Kompetencehuset Heckmann
Skriv dig op til vores nyhedsbrev – og opgrader dine kompetencer