Januar 2017

”EKSPERT I LÆRING – ET OPGØR MED MYTERNE OM MEDFØDTE EVNER”

Af Gordon Stobart

Du kan købe bogen her

Denne bog er skrevet af Gordan Stobart, der er professor emeritus ved Institute of Education ved University College London. Bogens temaer lægger sig op af flere af de bøger, der tidligere er anmeldt som månedens bog. Her peges bl.a. på vigtigheden af at gøre op med et fikseret tankesæt, udvikling af selvregulering, motivation, effektiv feedback, tydelige læringsmål, fokus på dybdelæring og positive forventninger, så eleverne kan støttes i at lære mest muligt uanset deres faglige niveau og sociale kompetencer.

Stobart er optaget af, hvordan man kan støtte eleverne i at blive eksperter i at lære, og hvordan lærerne bliver eksperter i læring. Han har analyseret en række eksperter på hvert deres område inden for sport, videnskab og kunst. Han påpeger vigtigheden af muligheder og motivation, dyb viden, refleksion og målrettet træning. Én af hans pointer er, at for at lære optimalt må man flyttes ud af komfortzonen og ind i læringszonen – dog uden at ryge helt ud i panikzonen. Det er i læringszonen man gør fremskridt. Det er her man udfordres tilpas, og presses til at tilegne sig nye evner og ny viden.

I bogen omsættes det teoretiske fundament til praksis. Stobart fremhæver bl.a. det at stille gode spørgsmål, som reelt får eleverne til at tænke, samt brug af tænketid. Lærere stiller 200-300 spørgsmål om dagen, hvoraf 60% handler om at huske fakta, og 20% handler om rent praktiske ting såsom ”Hvor er din bog”. 70% af de svar eleverne giver tager mindre end 5 sekunder og består gennemsnitligt af tre ord.

Bogen anbefales til alle der er optaget af læring. Den kan bruges som et opslagsværk og hvor kapitlerne kan læses hver for sig, eller den kan læses i sin helhed fra start til slut.

Månedens bog - Kompetencehuset Heckmann Januar