Lektiedebat

Ny folkeskolereform er netop nu på plads.

Eleverne kan se frem til lidt flere timer og de fordeler sig på flg måde.: 1.-3. klasse skal have 30 timer 4.-6. klasse skal have 33 timer 7.-9. klasse skal have 35 timer Eleverne skal fx have engelsk fra første klasse, og der skal være plads til mindst en times bevægelse hver dag. Lektiedebatten har også fyldt meget i den seneste tid, men i min optik har meget af den debat været en nonsens debat. Lektier eller ikke lektier? Lektier på skolen eller lektier hjemme? Jeg mener, at vi i stedet burde diskutere, hvad formålet er med lektier, og hvad der egentligt kendetegner en god lektie. Lektier er et pædagogisk redskab, som kan virke godt eller skidt, alt efter hvilken opgave man søger at løse. Jeg kan derfor kun anbefale, at lektiedebatten bliver en indholdsdebat frem for kun at handle om form og rammer. Og jeg kan ydermere anbefale, at skolerne udarbejder en lektiepolitik, hvor lærere, pædagoger og forældre sammen formulerer formålet med lektier og drøfter, hvorledes de sammen kan sikre, at alle børn kan lære mest muligt. Smil Lene Heckmann

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar