Beskrivelse
Forskning viser, at elever bør trænes i at tænke i dybden over emner, løse problemer kreativt, arbejde sammen, kommunikere klart i mange medier, lære stadigt skiftende teknologier og beskæftige sig med en strøm af information. Kravet til, hvad eleverne skal lære i skolen, forandrer sig hele tiden i takt med, at arbejdsmarkedet ændrer sig. Mange af de jobs, der eksisterer i dag, eksisterede ikke for blot 20 år siden (William 2015). I mange lande er der i skolen derfor også et stigende fokus på, at eleverne udvikler kompetencer, der matcher det 21. århundredes krav.
Læringsparadigmet må derfor ikke blot handle om at fokusere på, hvad eleverne skal lære, men også på, hvordan de lærer. Eleverne må kunne vurdere sig selv og selv tænke over og sætte ord på egen læring. Hertil er elevernes tankesæt en vigtig faktor.
Det gode tankesæt handler om at have et læringsorienteret og dynamisk tankesæt frem for et fikseret og præstationsorienteret tankesæt. Eleverne må se læring som en proces og ikke som enten-eller, hvor man enten kan det eller ikke! Læring er (heldigvis) langt mere kompleks end som så! Man lærer ved at lytte, prøve, koncentrere sig, være vedholden, begå fejl, retter på dem, sætte ord på og man lærer sammen – hele livet.
I denne bog fokuseres specifikt på det gode tankesæt, der har stor effekt i forhold til elevernes læringsudbytte og potentiale. Bogen medtænker flere elementer, der ifølge forskning sandsynlig har stor effekt på elevers læring. Den har en særligt praksisnær vinkel med masser af viden om og konkrete redskaber til, hvordan der kan arbejdes med det gode tankesæt i skolen.