Beskrivelse
Denne bog præsenterer en række konkrete ideer, værktøjer og anvisninger til, hvordan læreren i praksis kan strukturere den gode time. Værktøjerne og metoderne er funderet i den nyeste forskning og kan anvendes i alle fag og på alle klassetrin. Det er ikke tanken, at bogens ideer og værktøjer skal bruges slavisk, men læreren tilbydes inspiration og konkrete redskaber som udgangspunkt til at udvikle egen praksis.
Hvad er en god time? En god time har den ønskede effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. Her er der forskningsmæssigt belæg for, at måden, læreren strukturerer og organiserer timen på, har afgørende betydning. Der er i bogen fokus på læreren og de redskaber til planlægning, målsætning og vurdering for læring, han eller hun kan anvende for at opnå en god struktur og organisering og derved øge kvaliteten i undervisningen.
Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut, eller den kan bruges som en opslagsbog. Den er et bidrag til lærere og lærerstuderende, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan den gode time kan organiseres og struktureres.
“Bogen er meget letlæselig, men kan også bruges som opslagsværk. En bog, der kan anbefales til undervisere men også til de lærerstuderende. Man skal tænke på, at det især i begyndelsen vil tage lang tid at implementere de forskellige værktøjer, men tiden er givet godt ud, da bogen kan danne grundlag for at man får den gode time med eleverne. Flot arbejde, som jeg glæder mig til at bruge i min undervisning.”
– Anne Marie Meller, skolebibliotekar og Ringkøbing-Skjern Kommune.