Maj

”Hvordan får vi mere lighed i uddannelse?”

Af Agi Csonka

Du kan købe bogen her

Hvis du mangler en lille og let bog til sommerlæsningen, kan vi varmt anbefale denne bog af Agi Csonka. Csonka er flygtningebarn fra Ungarn og mønsterbryder. Hun har været administrerende direktør for SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og er i dag leder for Villum Fondens nye område, der har fokus på børn, unge og naturvidenskab.

Vi har som samfund en grundlæggende ambition om social mobilitet; alle skal have lige mulighed for at blive, hvad de magter og agter. Vi har investeret betragteligt i vores skolesystem, vi har lige adgang til videregående uddannelser og vi betaler endog vores unge for at tage en uddannelse. Alligevel er der fortsat en forbløffende stabil sammenhæng mellem social baggrund, og hvor man ender i livet. Csonka skriver direkte; ”Det klogeste, man kan gøre, hvis man vil frem i verden, er at blive født på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt”.

Hun påpeger, at den sociale ulighed ikke blot handler om ulighed i forhold til adgang til smartphones og tøj, men i højere grad handler om en lærings-ulighed. Dét at børn har forskellig sociale baggrund (Csonka bruger begrebet klassetilhørsforhold), kan vi ikke umiddelbart gøre noget ved, men lærings-uligheden kan dagtilbud og skole faktisk gøre noget ved. Her påpeger hun vigtigheden af gode, stimulerende læringsmiljøer. Dagtilbud skal ikke adskille leg og læring, og skolen skal turde forvente noget af eleverne.

I bogen får Csonka ulighedsforskningen flettet sammen med sine egne både morsomme og gribende personlige erfaringer som flygtningebarn og ”mønsterbryder” i Velfærdsdanmark. Hun lister en række konkrete tiltag op, som pædagoger og lærere kan gøre brug af allerede i morgen, og som kan danne basis for gode drøftelser af praksis i både skole og dagtilbud.