Marts
”FÆRRE FORANDRINGER,
FLERE FORBEDRINGER”
Af Viviane Robinson, Dafolo 2018
Du kan købe bogen her
Viviane Robinson har skrevet en relevant og udfordrende bog om den kultur, der præger skoleledelse. Baseret på hendes undersøgelser og forskning i lederes handlinger på højt præsterende og forbedrende skoler, ønsker hun med denne bog at rette opmærksomheden i skoleudviklingskulturen fra forandringer til forbedringer.
”Ledelse af forbedring betyder, at man øver indflydelse på måder, der efterlader teamet, organisationen eller systemet i en bedre tilstand end før”. (citat fra bogen)
Færre forandringer, flere forbedringer er en lille bog, der i sit format er en lommebog med 161 tætskrevne sider og et højt lix-tal. På trods af sin beskedne fremtoning er det er en fagbog, der rummer store genovervejelser og refleksioner for enhver skoleleder, skolechef og konsulent, der arbejder i den danske folkeskole.
Bogen kortlægger organisatorisk læringsteori og dens anvendelse i praksis. Denne er koblet til Robinsons egen forskning og mangeårige erfaringer med skoleudvikling i hendes hjemland New Zealand, samt andre steder i verden – bl.a. også i Danmark.
Bogen sætter flere begreber i spil til at skabe forståelse af processen fra forandringer til forbedringer. F.eks. begreber som merværdi – et moralsk kompas til anvendelse for ledere, samt begreberne skueteori og brugsteori, der beskriver forskellen på det, der er hensigten, versus det der reelt sker i handling.
Dertil er begrebet handlingsteori en central del af bogen. Handlingsteori, der er forståelsen af, hvad der fastholder en eksisterende praksis, og hvad der skal til for at ændre den, bestående af tre komponenter: handlinger, overbevisninger og værdier.
Robinson beskriver og skelner mellem en tilsidesættelses -og inddragelsesteori i udviklingsforløb og begrunder og viser, hvordan inddragelsesteoriens 4 faser har betydning i forbedringsprocesser.
Bogen er bygget op om seks kapitler, der kortlægger den proces, der skal etableres, for at effekten af inddragelsesteoriens proces etableres. Hvert kapitel rummer praksiseksempler og afsluttes med brugbare refleksionsspørgsmål.
”Hvis en forandring skal lykkes, må lederne i lige så høj grad, om ikke i endnu højere grad, fokusere på at opnå en forståelse af de praksisser, de ønsker at ændre, som på at udforme de alternativer, de ønsker at introducere”. (citat fra bogen)
Det anbefales, at bogen læses og arbejdes med i et kollegialt ledelsesfællesskab, som et led i en professionel kompetenceudviklingsproces.