April
”Læringspartner og egenvurdering”
Af Robert Mjelde Flatås, Hilde Ødegaard Olsen og Marita Aasland
Du kan købe bogen her
Hvis du ønsker en letlæst bog, som hurtigt giver inspiration til, hvorledes du kan arbejde med elevens selvevaluering, så kan denne bog anbefales.
Bogen er fra det norske forlag Pedlex, som udgiver en række små bøger og hæfter om forskellige pædagogiske og didaktiske temaer såsom Relationer, Børns adfærd, Forældresamarbejde, Håndtering af mobning og mange andre.
Bogen giver læseren 60 små øvelser, værktøjer og metodikker som kan bruges direkte eller omsættes til egen praksis. Bogen har bl.a. et særskilt afsnit med fokus på at gøre eleverne til læringsressourcer for hinanden. Begrebet læringspartner – som nogle steder i Danmark kaldes læringsvenner eller læringsmakker – handler om at to elever hjælper hinanden med at lære, og fx hjælper hinanden med at sætte ord på egen læring, lede efter tegn på læring, træne fagbegreber, sætte mål, give feedback osv. Der gives eksempler i bogen på, hvordan der kan opstilles kriterier for arbejdet med læringspartner, hvordan eleverne kan lære med og af hinanden og hvordan læreren kan træne eleverne i at sætte ord på egen læring.
I bogen er det et omdrejningspunkt at ”god vurderingspraksis er det samme som god undervisningspraksis”.