Ny rapport om opkvalificering af lærere og pædagoger i folkeskolen
Rapporten præsenterer resultaterne af en kortlægning og analyse af opkvalificering af lærere og pædagoger i folkeskolen. Analysen blev gennemført af Rambøll Management Consulting og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i samarbejde med Niels Egelund og Jens Rasmussen i perioden marts til august 2013. Der anvendes i dag milliarder af kroner på kompetenceudvikling og opkvalificering af lærere og pædagoger. Hvordan sikrer man, at den opkvalificering der laves både er strategisk og effektiv? I rapporten refereres bl.a. til Robert Brinkerhoffs model – 40-20-40-modellen. Som netop påpeger at både før og efter fasen spiller en afgørende rolle for opkvalificeringens effekt. Jeg er selv inspireret af Brinkerhoffs studier af træning og træningseffekt, og refererer til det under “Procesforløb der skaber effekt”. Se mere her Rapporten er interessant læsning, da den kan være med til at få øje på hvilke faktorer, der spiller en vigtig rolle, når der arbejdes med kompetenceudvikling og opkvalificering af lærere og pædagoger, som jeg kun kan se, at der vil komme øget fokus på i kraft af den nye skolereform. Spørgsmålet er bare hvordan vi sikrer, at den opkvalificering fremmer, at også lærere og pædagoger selv bliver så dygtige, som de kan! Læs rapporten her
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!